Újabb kutatás készült, aminek eredményei szerint idén nyáron inkább belföldet választjuk, ha vakációról van szó. Főként az olyan úti célokat részesítjük előnyben, ahol az átlagnál több élményt tudunk átélni.
Minderre a Danubius Hotels és az Opinio piackutató friss, reprezentatív felmérése világított rá.
A pontos számok szerint a válaszadók harmada – 36 százalék – kizárólag belföldön nyaral. Nagyjából ugyanennyien vannak, akik egyáltalán nem terveznek üdülést, a külföldi úti célt választók aránya pedig nagyjából 12 százalék. Belföldön és külföldön egyaránt vakációzni a felmérésben résztvevők 16 százaléka szeretne.
Miért döntünk inkább a hazai úticélok mellett?
- könnyebb hazajutni, ha bármi történik (34 százalék),
- kényelmesebb az utazás (31 százalék),
- nem kell a külföldi vakációval járó ügyintézéssel, például vízummal vagy covid-igazolás bajlódni (27 százalék),
- lehet SZÉP kártyával fizetni (23 százalék),
- emellett ár-érték arányban is kedvezőbb (22 százalék).
Hogyan hat az infláció a nyaralási szokásokra?
A kutatás során kapott válaszok alapján az áremelkedés nem befolyásolja az idehaza vakációzók harmadának (38 százalék) nyaralási szokásait, akiket viszont igen, azok jellemzően olcsóbb szállás mellett döntenek, rövidebb időre mennek pihenni vagy kevesebbet költenek szórakozásra.
És, hogy mi alapján választunk szállást?
A szálláshely kiválasztásánál az ár (60 százalék számára) mellett a legfontosabb szempont az elhelyezkedés (32 százalék), az ellátás minősége (25 százalék), az értékelések (22 százalék), a környékbeli programok kínálata (20 százalék) és a személyzet vendégszeretete (16 százalék). A kedvező díjszabáson felül az adott hotelben szerzett élményeken múlik a leginkább, hogy valaki legközelebb újra ugyanazt a szállodát választja-e a nyári pihenéshez.
Mennyi időre utazunk és mennyit költünk a vakációra?
A belföldön nyaralók többsége (61 százalék) 1 hetet vagy annál kevesebbet tölt üdüléssel, 24 százalékuk két hét, míg 15 százalékuk legalább 3 hét pihenést tervez. Az itthon vakációzó válaszadók fele átlagosan fejenként kevesebb mint 100 ezer forintot költ a nyaralására, és mindössze negyedük (25 százalék) szán 150 ezer forintnál is többet rá. A koronavírus járvány hatására a rugalmasan lemondható vagy változtatható szálláshelyet részesítik előnyben, jobban figyelnek a higiéniára és próbálnak több élményt gyűjteni a nyaralás alatt – olvasható a kutatás összefoglalójában.